De Grote Prijs van Nederland

Waarom ik mee deed? Na de competitie Wanted besloot ik om mij aan te melden voor de Grote Prijs van Nederland. Ik wilde altijd al meedoen aan de competitie en vooral toen ik medestudenten zag meedoen zoals Massi, Gil en Q’n. Na het juryrapport van Wanted werd mijn besluit nog meer versterkt en vond ik dat de tijd rijp was. De Grote Prijs van Nederland zet je ook voor een groter publiek en dat is ook iets waar ik naar verlangde. Ik wilde mezelf vernieuwen en verbeteren en de Grote Prijs was precies wat ik nodig had. De professionele hulp tijdens deze competitie is ook veel persoonlijker en serieuzer dan bij Wanted.

De Grote prijs was een heel traject dat bestond uit verschillende onderdelen.

  • De selectie ronde
  • De halve finale
  • Bootcamp 1
  • Coach gesprekken
  • De finale
  • Bootcamp 2

In deze tab ga ik inhoudelijk praten over de halve finale en de finale, omdat daar het meest bij kwam kijken. De bootcamp onderdelen bespreek ik inhoudelijk bij het kopje “Bootcamp Projects”.

De selectieronde

Voordat je echt mee kon doen aan de competitie, moest je door een selectieronde. Je moest aangeven in welke categorie je wou deelnemen een bio schrijven en je moest demos uploaden van de meest recente nummers. Er waren super veel aanmeldingen waarvan er maar 21 gekozen werden, dus de lat lag hoog. Je kon tijdens elke ronde ook stemmen op je favoriete artiest. Degene die het meeste stemmen had werd automatisch de publieks favoriet en ging door naar de volgende ronde. De kwaliteit van de muziek was dus niet het enige waar je op beoordeeld werd. Ik heb veel tijd besteed om langs verschillende plekken zoals scholen te gaan, zodat mensen ook op mij gingen stemmen. Ik heb uiteindelijk de top 10 behaald en bemachtigde zo mijn plek in de halve finale.

De halve finale

De halve finale vond plaats op dezelfde plek als bij Wanted. Er waren weer drie avonden met een winnaar en er vielen een paar wildcards te bemachtigen. We kregen vanuit de Grote Prijs promotie materiaal wat we moesten delen op bepaalde dagen, zodat er meer publiek kwam en je kon tijdens de halve finale weer stemmen op je favoriete artiest. Aan het einde van de avond werd de winnaar van elke categorie bekend gemaakt in de grote zaal van Q factory. Voor de halve finale heb ik ook weer de hele week lopen oefenen voor een show van 15 minuten , omdat ik mezelf wilde verbeteren en het niet eens was met het juryrapport van Wanted. Ik heb mijn show tijdens de halve finale goed gedaan, want ik ben weer met de winst naar huis gegaan!

Coach gesprek

Elke finalist werd gekoppeld aan een coach die je moest begeleiden tot aan de finale. Mijn coach was Rakesh Kanhai, een dj en show maker hoe hij het zelf zegt. De taak van Rakesh was simpel. Hij moest ons helpen met onze show en hij was onze contactpersoon mocht er een miscommunicatie zijn tussen ons en het productie team. Hij moest ons ook aan de hand van het eerste juryrapport toelichting geven. Het juryrapport was beoordeeld door Gaetan en Lino, twee belangrijke mensen van het label trifecta van Ali B. Ik had een goed juryrapport over het algemeen! ik moest alleen wat doen aan het totale plaatje qua image.

Ik heb een aantal keer afgesproken met Rakesh, omdat mijn visie voor de show duidelijk was. Ik moest alleen weten of ik de mogelijkheid ervoor had om uit te pakken. Nadat ik te horen heb gekregen dat ik gebruik kon maken van visuals tijdens de show, ben ik gelijk aan mijn lichtplan en rider gaan werken. Het lichtplan had ik doorgestuurd naar Rakesh en hij was heel tevreden erover. Hij vond dat ik al heel duidelijk wist wat voor soort artiest ik wil zijn en dat ik de puntjes goed op de i moet zetten. Verder heeft hij nog een paar repetities bijgewoond en zei dat de energie goed was en dat ik de prijs mee naar huis kon nemen als ik zo door bleef gaan.

(link lichtpan: lichtplan JuliusRhymz)

(Link rider: Rider JuliusRhymz)

De finale

Om alles uit de finale te halen heb ik samen met mijn team goed nagedacht over de show. Hoe vallen we op? Hoe komen we anders dan de andere acts? Ik heb als eerst een getalenteerde student (Akin James) van de kunstopleiding op Fontys benadert , zodat ik samen met hem aan visuals kon werken voor de show. Hier heb ik veel tijd in gestopt, want ik wilde het persoonlijk maken. Los van de visuals ben ik via via terecht gekomen bij het conservatorium van Amsterdam. Ik wilde voor een nummer in mijn set een koor inschakelen. Ik heb binnen een week tijd alles met hun tot aan de puntjes voorbereid. Naast dit wilde ik ook zorgen dat iedereen een bepaalde dresscode had, zodat de image duidelijk was. Ik heb met de hulp van de stylist Edward Boyé gekeken naar outfits voor mijn dj mijn backup mc en ik.

Met al deze voorbereidingen en de repetities was de grote dag eindelijk aangebroken. De finale vond plaatst in de grote zaal van de Melkweg Amsterdam en de show duurde 20 minuten per act. Op de dag zelf heb ik een camera team ingehuurd die uiteindelijk een documentaire van deze dag heeft gemaakt en een fotograaf die de meeste foto’s die je  ziet heeft geschoten. De dag zelf was super hectisch en er was veel miscommunicatie in het productie team, maar uiteindelijk heb ik samen met mijn act toch een show kunnen neerzetten. Er waren genoeg mensen voor mij gekomen en de energie in de zaal was prachtig. Ik ben uiteindelijk met de prijs naar huis gegaan en het proces van de dag zelf valt te zien in de documentaire.

Documentaire, Het winnen van de Grote Prijs.